Rayau

Tuesday, July 2, 2019

Topik 4 pembangunan media pengajaran


Topik 4 pembangunan media pengajaran

 Topik 4 pembangunan media pengajaran

  1. 1. Topik 4: Pembangunan Media Pengajaran Dr.Sajap Maswan 1
  2. 2. Pengenalan Topik ini akan membincangkan; 1. Pemilihan media pengajaran. 2. Pengubahsuaian dan Penghasilan Media Pengajaran. 3. Penilaian Keberkesanan Media Pengajaran. 4. Proses Penyelesaian Masalah Kreatif (CPS)
  3. 3. Apakah media pengajaran ?
  4. 4. Pengenalan Media Pengajaran 1. Media/medium bermaksud sesuatu saluran komunikasi yang membawa maklumat. 2. Terdiri dari pelbagai jenis seperti radio, televisyen, audio, video, gambar foto, slaid, bahan-bahan bercetak, computer, perisian multimedia dsbgnya.
  5. 5. Pengenalan Media Pengajaran 3. Media telah digunakan secara meluas dalam sistem pendidikan di negara ini. 4. Berperanan untuk menarik minat serta meningkatkan kefahaman pelajar dalam proses pembelajaran.
  6. 6. 1. Pengenalan Media Pengajaran 3. Sebelum ini konsep media lebih kepada sebagai ABM kepada guru untuk menyampaikan pengajaran. 4. Dalam era Pembelajaran Abad ke 21 (PAK21) media lebih kepada membantu pelajar dalam pembelajaran kendiri. Seperti pembelajaran inkuiri, kolaboratif, penyelesaian masalah dan sbg.nya.
  7. 7. Perkembangan Media Pengajaran Dalam sistem pendidikan di negara ini penggunaan media dalam PdP telah berkembang dan berubah sejajar dengan perubahan dan perkembangan teknologi. Antara media yang telah digunakan ialah bahan bercetak, Papan pameran foto, bahan grafik, bahan 3D, bahan tayang kaku, bahan tayang bergerak, bahan digital dan sebagainya.
  8. 8. 23
  9. 9. 24
  10. 10.  Istilah media pengajaran muncul seiring dengan perkembangan audio visual  Media pengajaran adalah salah satu komponen dalam domin teknologi pengajaran Media
  11. 11. Media Percival & Elington (1984) 1. Pelbagai Alatan Fizikal Teknologi Pendidikan. - perkataan bercetak, filem, pita, piring hitam, slaid dan kombinasi di antaranya. 2. Pelbagai Saluran Komunikasi Massa. - surat khabar, radio dan televisyen
  12. 12.  Saluran komunikasi.  Perantara.  Pembawa maklumat daripada penyampai kepada penerima.  Contoh: filem, televisyen, radio, rakaman audio, gambar foto, bahan bercetak, komputer dan pengajar.  Heinich et al.(2002), membantu proses komunikasi. Media
  13. 13. Reiser & Gagne (1983);  Sebarang cara fizikal yang membolehkan mesej pengajaran disampaikan. - guru atau pengajar, bahan bercetak, persembahan slaid bersuara dan apa saja yang boleh menyampaikan mesej. Media
  14. 14. Saluran mesej Bentuk mesej Mesej Konsep media menurut Torkelson (1972) Media
  15. 15. • Apakah beza antara masej, bentuk masej dan saluran masej? Media
  16. 16. MASEJ – isi kandungan Cth. pengumuman BENTUK MASEJ – Bagai mana Cth. Lisan, gambar SALURAN MASEJ – Peralatan fizikal Cth. TV, Internet Konsep media menurut Torkelson (1972) Media
  17. 17.  Penyampai atau pembawa maklumat antara punca dengan penerima (contoh: Video, multimedia, gambar foto) (Heinich, 1981)  Peralatan dan bahan yang dibina, dirancang dan dilaksana untuk tujuan menyampaikan maklumat dan/atau menghasilkan pembelajaran (Yusup, 1997, 2001) Media
  18. 18. Guru/Jurulatih Medium Mesej Kaedah Pelajar Guru menyampaikan mesej melalui satu medium kepada pelajar Media
  19. 19. Media Mesej Kaedah Pelajar Media menyampaikan mesej kepada pelajar
  20. 20. Media Pengajaran Heinich et al. (2002); Media yang membawa mesej tentang pengajaran.
  21. 21. Kemp & Smellie (1994); Audio visual dan bahan-bahan yang berkaitan dengannya yang berfungsi dalam melaksanakan sesuatu pengajaran. Media Pengajaran
  22. 22. Segala sesuatu yang dapat digunakan untuk menyalurkan pesanan daripada pengirim kepada penerima sehingga dapat merangsang fikiran, perasaan, perhatian, minat serta perhatian pelajar dan seterusnya terjadinya proses pembelajaran. – Modul OUM Media Pengajaran
  23. 23. Ngui Kuan Sang (1989); Satu pengalaman yang melibatkan penggunaan penglihatan dan/atau pendengaran seseorang serta teknik- teknik pengajaran, termasuk proses pengalaman, persediaan dan perasaan. Media Pengajaran
  24. 24. Kelebihan Media Pengajaran 1. Memperjelaskan Penyampaian Mesej. 2. Mengatasi Batasan Ruang, Waktu dan Pancaindera. 3. Penggunaan Media Pengajaran Secara Betul dan Bervariasi. 4. Pengalaman dan Persepsi yang sama.
  25. 25. Fungsi Media Pengajaran dalam PdPk 1. Pengajaran bersama pengajar. 2. Pengajaran tanpa bergantung kepada pengajar. 3. Folio bermedia. 4. Pengajaran tematik. 5. Pendidikan jarak jauh. 6. Pendidikan bagi pelajar istimewa.
  26. 26. Apakah pengkelasan teknologi pengajaran?
  27. 27. Pengkelasan Media Pengajaran MEDIA PENGALAMAN PERKATAAN ABSTRAK GAMBARAJAH PETA GAMBAR / LUKISAN FILEM / VIDEO MODEL 3D OBJEK / REALIA UJIKAJI / DEMONSTRASI KOMPUTER (SIMULASI) SITUASI SEBENAR KONKRIK Model Hoban dan Zissman (1937)
  28. 28. Gagne & Briggs (1974); 1. Perkataan yang diucapkan. 2. Bunyi selain daripada perkataan yang diucapkan. 3. Perkataan bercetak. 4. Gambar pegun. 5. Gambar bergerak. 6. Sampel sebenar. Pengkelasan Media Pengajaran
  29. 29. Simbol lisan Simbol penglihatan Rakaman, radio dan gambar Televisyen Pameran Lawatan (field trips) Demonstrasi / tunjuk cara Lakonan / main peranan Penggunaan alat dan bahan sebagai model dan bercorak tiga dimensi Pengalaman langsung Kon Pengalaman Dale (1964) Penglibatan Pemerhatian Persimbolan
  30. 30. Simbol lisan Simbol penglihatan Rakaman, radio dan gambar Televisyen Pameran Lawatan (field trips) Demonstrasi / tunjuk cara Lakonan / main peranan Penggunaan alat dan bahan sebagai model dan bercorak tiga dimensi Pengalaman langsung Kon Pengalaman Dale menurut Tafsiran Brunner Enektif/sebenar Ikonik/visual Abstrak/simbolik
  31. 31. • Penyampaian Pengajaran seharusnya bermula dengan; Pengalaman Enektif Pengalaman Ikonik Pengalaman Simbolik
  32. 32. Pengkelasan Media Pengajaran Bil Jenis Media Contoh 1 Media Tayang Kaku Transparensi, slaid, mikrofilem 2 Media Tayang Bergerak Pita video, cakera padat digital, filem 3 Bahan Grafik Lukisan, poster, kartun, carta, graf 4 Gambar Kaku Gambar foto, kad imbasan, poskad 5 Bahan Pameran 3D Model, boneka, diorama, pupet 6 Papan Pameran Papan kapur, papan putih, papan flanel, papan buletin 7 Media Audio Pita kaset, cakera padat, komputer 8 Media Cetak Modul, buku teks, surat khabar, majalah, risalah
  33. 33. • Apakah faktor-faktor yang perlu dipertimbangkan di dalam memilih media pengajaran?
  34. 34. Pemilihan Media Pengajaran Faktor asas pertimbangan;  Objektif. - Hubungan MP dengan objektif. - Kon Pengalaman Dale. - Sifat fizikal media.
  35. 35. Faktor asas;  Objektif.  Pelajar. - Ciri-ciri umum. - Keperluan khusus. - Stail pembelajaran. Pemilihan Media Pengajaran
  36. 36. Faktor asas;  Objektif.  Pelajar.  Kaedah. - Pengajaran beramai-ramai. - Pengajaran kendiri. - Pembelajaran berkumpulan. Pemilihan Media Pengajaran
  37. 37. Faktor asas;  Objektif.  Pelajar.  Kaedah.  Praktikal. - Mudah diperolehi. - Mudah digunakan. - Kos dan Masa. - Kelulusan & kebenaran. Pemilihan Media Pengajaran
  38. 38. • Apakah langkah-langkah yang perlu di dalam menyediakan bahan media pengajaran?
  39. 39. Pengubahsuaian dan Penghasilan media pengajaran Langkah-langkah;  Cetusan idea.  Nyatakan objektif.  Analisis pelajar.  Kumpul dan susun bahan.  Tukarkan idea kepada visual.  Ubahsuai/hasilkan bahan  Rancangkan penglibatan pelajar.  Semak perancangan anda.  Penerbitan.
  40. 40. Model reka bentuk pengajaran seperti ASSURE dan ADDIE juga boleh digunakan sebagai panduan untuk memilih, mengubahsuai atau menghasilkan serta menilai keberkesanan media pengajaran 55
  41. 41. Model ASSURE mengandungi 6 langkah; A Analyze Learner (Menganalisis Pelajar) S State Objectives (Menyatakan Objektif) S Select Methods, Media and Meterials (Memilih Kaedah, Media dan Bahan) U Utilize Media (Gunakan Media) R Require Learner Participation (Menggalakkan Penglibatan Pelajar) E Evaluate and Revise (Melakukan Penilaian dan Pengubahsuaian)
  42. 42. Model ADDIE 57
  43. 43. 58 Kreteria-kreteria dalam menilaia Media McAlpine & Weston (1994) mencadangkan soalan-soalan berikut; 1. Adakah bahan tersebut bersesuaian dengan kandungan kurikulum? 2. Adakah maklumat yang diberikan tepat dan terkini? 3. Adakah bahasa yang digunakan jelas dan ringkas? 4. Adakah dapat meningkatkan motivasi dan mengekalkan keinginan untuk mengetahui?
  44. 44. 59 Kreteria-kreteria dalam menilaia Media McAlpine & Weston (1994) mencadangkan soalan-soalan berikut; 5. Adakah disertakan aktiviti dan penglibatan pelajar? 6. Adakah kualiti dari segi teknikal baik? 7. Adakah disertakan bukti keberkesanannya? (contohnya, keputusan ujian mengisi tempat kosong)
  45. 45. Contoh-contoh kaedah pengajaran I. Pengurus dan fasilitator II. Tutor, seminar, latihan berkumpulan, projek, permainan dan simulasi, self- help groups III. Pengajaran berkumpulan IV. Penerbit dan pengurus sumber pembelajaran, tutor dan fasilitator V. PJJ, PBK, mediated self- instruction
  46. 46. Contoh-contoh kaedah pengajaran VI. Pengajaran Kendiri VII.Penyampaian tradisional, pengawal proses pengajaran. VIII.Kuliah, ekspositori, siaran TV, radio, kabel TV dan filem IX. Pengajaran beramai-ramai X. Peranan Guru
  47. 47. Apakah Proses Penyelesaian Masalah Kreatif (CPS)? 62
  48. 48. Proses Penyelesaian Masalah Kreatif (CPS)  Guru perlu ada kesedaran dan kemahiran untuk menyelesaikan masalah secara kreatif.  Penyelesaian masalah yang kreatif memerlukan sikap untuk mencari idea- idea baru dan menggunakan pengetahuan dan pengalaman sedia ada.  Penyelesaian masalah adalah satu proses mental yang melibatkan menemui, menganalisis dan menyelesaikan masalah 63
  49. 49. Proses Penyelesaian Masalah Kreatif (CPS)  Masalah dapat didefinisikan sebagai wujud apabila objektif tidak dipenuhi. Apa yang berlaku menentang apa yang mahu berlaku. (Robert N.Lussier)  Kreativiti sebagai satu komponen penting dalam semua kegiatan intelektual dan ia merupakan suatu kebolehan untuk melahirkan idea-idea atau kebolehan untuk melahirkan banyak idea berkaitan dengan penyelesaian sesuatu masalah. (Guilford, 1950) 64
  50. 50. Proses Penyelesaian Masalah Kreatif (CPS)  Penyelesaian masalah didefinisikan sebagai proses mengambil tindakan pembetulan untuk memenuhi objektif.(Robert N.Lussier)  Penyelesaian masalah secara kreatif adalah - melihat perkara yang sama seperti orang lain dan berfikir sesuatu yang berbeza.“ (Albert Szent-Gyorgi) 65
  51. 51. Proses Penyelesaian Masalah Kreatif (CPS) Terdapat beberapa model CPS. Antaranya ialah;  5 Tahap Proses Kreatif (Five Stage Process of Creativity) oleh Robert Harris (1998)  6 Langkah Menyelesaikan Masalah dengan Kreatif (The 6 Steps of Creative Problem Solving) oleh Osbron-Parns (1981)  Wallace Four-Step Process.  dll 66
  52. 52. Proses Penyelesaian Masalah Kreatif (CPS) 5 Peringkat Penyelesaian masalah Secara Kreatif) 1. Menerangkan masalah atau isu 2. Menjana beberapa idea-idea yang berdaya maju. 3. Memilih idea yang terbaik dan memperbaiki. 4. Melaksanakan idea yang terbaik. 5. Menilai hasil. (Robert Harris, 1998) 67
  53. 53. 6 Langkah Menyelesaikan Masalah dengan Kreatif 1. Menentukan Tujuan (Objective Finding) 2. Mengumpulkan Fakta (Fact Finding) 3. Menemukan Masalah (Problem Finding) 4. Menemukan Idea (Idea Finding) 5. Menemukan Solusi (Solution Finding) 6. Implementasi idea (Acceptance Finding) (Osbron-Parns (1981) 68
  54. 54. 6 Langkah Menyelesaikan Masalah dengan Kreatif 1. Menentukan Tujuan (Objective Finding) 2. Mengumpulkan Fakta (Fact Finding) 3. Menemukan Masalah (Problem Finding) 4. Menemukan Idea (Idea Finding) 5. Menemukan Solusi (Solution Finding) 6. Implementasi idea (Acceptance Finding) (Osbron-Parns (1981) 69
  55. 55. AKTIVITI Dalam kumpulan 4 orang buat bacaan lanjut berkaitan model CPS oleh Osbron-Parns (1981).  Jelaskan setiap langkah dalam dalam model tersebut berdasarkan contoh- contoh masalah penggunaan teknologi di dalam bilik darjah.  Pembentangan menggunakan Google Slides 70
  56. 56. 71

No comments:

Post a Comment