Rayau

Tuesday, July 2, 2019

Penyelesaian Masalah

Penyelesaian Masalah



Terlepas dari apa yang mereka lakukan untuk hidup atau di mana mereka tinggal, kebanyakan orang menghabiskan sebahagian besar jam mereka, di tempat kerja atau di rumah, menyelesaikan masalah. Kebanyakan masalah yang kita hadapi adalah kecil, ada yang besar dan kompleks, tetapi semuanya perlu diselesaikan dengan cara yang memuaskan. Sebelum kita melihat bidang analisis masalah dan penyelesaian, walaupun, mari kita mengambil beberapa saat untuk memikirkan apa yang kita maksudkan oleh masalah.

Apa masalahnya?

Salah satu pandangan asas pemikir kreatif ialah kebanyakan soalan mempunyai lebih daripada satu jawapan yang betul dan kebanyakan masalah mempunyai lebih daripada satu penyelesaian.Sejajar dengan wawasan ini, kami akan menawarkan lebih daripada satu definisi masalah, dengan harapan untuk mengisi maknanya secepat mungkin. Takrifan yang berbeza menghasilkan sikap dan pendekatan yang berbeza dan menghalang kita daripada menjadi tetap dalam masalah "Oh No! A Problem!" seperti yang dibincangkan dalam Bab 1.
1. Masalahnya adalah peluang untuk diperbaiki. Masalahnya boleh menjadi rehat sebenar, stroke nasib, peluang mengetuk, peluang untuk keluar dari keadaan sehari-hari dan membuat diri anda atau keadaan lebih baik. Perhatikan bahawa masalah tidak perlu dicapai akibat faktor luaran atau peristiwa buruk. Apa-apa kesedaran baru yang anda miliki yang membolehkan anda melihat kemungkinan untuk pembaikan membawa "masalah" untuk anda selesaikan. Ini sebabnya orang yang paling kreatif adalah "pencari masalah" daripada "pencegah masalah."
Membangunkan sikap positif terhadap masalah dapat mengubah anda menjadi orang yang lebih bahagia, jujur, lebih percaya diri yang merasa (dan) lebih menguasai kehidupan. Melatih diri anda untuk bertindak balas terhadap masalah dengan semangat dan keghairahan, meningkatkan peluang untuk menunjukkan barangan anda, dan anda akan kagum dengan hasilnya.
2. Masalahnya ialah perbezaan antara keadaan semasa dan keadaan matlamat anda. Masalah boleh dihasilkan dari pengetahuan atau pemikiran baru. Apabila anda mengetahui di mana anda berada dan di mana anda ingin menjadi, anda mempunyai masalah untuk menyelesaikannya dalam perjalanan ke destinasi anda. Penyelesaian ini boleh dan sepatutnya menyeronokkan dan menarik kerana anda berfikir tentang pelbagai laluan penyelesaian yang mungkin anda pilih. Apabila anda dapat mengenal pasti perbezaan antara apa yang anda miliki dan apa yang anda inginkan, anda telah menentukan masalah anda dan boleh menujukan matlamat anda.
3. Hasil masalah dari pengiktirafan ketidaksempurnaan yang sekarang dan keyakinan terhadap kemungkinan masa depan yang lebih baik. Bukankah menarik di sini bahawa harapan menghasilkan masalah? Kepercayaan bahawa harapan anda dapat dicapai akan memberi anda kehendak untuk mengarah ke arah masa depan yang lebih baik. Harapan anda mencabar anda, dan mencabar definisi masalah lain.

Pentingnya Matlamat dalam Penyelesaian Masalah

Semasa anda membaca definisi ini, saya harap anda dapati bahawa mereka semua termasuk idea-idea matlamat dan negara yang ideal. Pusat penyelesaian masalah memikirkan tentang matlamat dan cita-cita. Apabila matlamat dipenuhi, masalah harus diselesaikan jika matlamatnya adalah yang sesuai untuk menyelesaikan masalah.
Satu lagi cara untuk berfikir tentang ini adalah untuk mengatakan bahawa matlamat atau keadaan ideal menentukan berapa banyak masalah yang ada atau bahkan sama ada atau tidak ada masalah.
Sebagai contoh, katakan anda baru sahaja membawa sebuah rumah pizza dari salon pizza dan ia mula sejuk. Sekiranya keadaan ideal anda adalah untuk makan pizza yang sangat panas, maka anda mempunyai masalah, sama ada anda menetapkannya sebagai cara menyimpan pizza dari penyejukan, bagaimana untuk memanaskannya semula, bagaimana untuk memakannya dengan cepat, atau apa sahaja. Sebaliknya, jika anda suka pizza panas hangat, maka anda tidak mempunyai masalah. Begitu juga, jika rakan anda datang lebih dari satu jam kemudian dan anda menawarkan kepadanya satu sisa pizza yang sisa, hanya untuk mengetahui bahawa ketuhar anda berada di sekelip, anda mempunyai masalah: bagaimana memanaskan pizza sekali lagi. Tetapi jika kawannya berkata, "Saya sangat suka pizza sejuk lebih baik daripada panas," anda tidak ada masalah.
Contoh ini menunjukkan bahawa tujuan seseorang mesti dipertimbangkan bersama dengan keadaan semasa seseorang untuk menentukan sama ada masalah wujud dan sejauh mana ia wujud.Orang yang tidak mengambil masa untuk berfikir tentang matlamat mereka sebelum menyerang masalah dengan itu tidak memahami sepenuhnya masalah. Anda mungkin pernah mendengar peribahasa yang retak, "Jika anda tidak tahu di mana anda pergi, anda mungkin akan berakhir di tempat lain."
Satu lagi kebenaran penting yang diperoleh dari pemahaman ini mengenai matlamat ialah apabila matlamat anda berubah, begitu juga sifat masalah yang anda hadapi. Kehidupan beroperasi dalam masa nyata dan bukannya dalam teori abadi, sehingga ketika kita bergerak melalui kewujudan kita, tujuan kita berada dalam keadaan fluks yang tetap. Sesetengah matlamat berubah secara radikal, atau bahkan terbalik, sementara yang lain mengalami penyesuaian kecil dan penghalusan. Pastikan bahawa masalah dan penyelesaian anda kekal semasa dengan matlamat anda.

Apakah Penyelesaian?

Dalam wacana biasa kita, kita sering berfikir "menyelesaikan masalah" dalam erti membuatnya hilang, sehingga masalah itu tidak lagi wujud. Ini sememangnya satu jenis penyelesaian, tetapi bukan satu-satunya jenis. Sesetengah masalah tidak dapat disingkirkan sepenuhnya: kami tidak mungkin menghapuskan tong sampah, atau memakai tayar kereta, atau berlakunya penyakit. Walau bagaimanapun, kita boleh membuat penyelesaian atau rawatan yang akan menjadikan setiap masalah ini kurang berbahaya.
Oleh itu, bagi maksud kami, kami akan menentukan penyelesaian sebagai pengurusan masalah dengan cara yang berjaya memenuhi matlamat yang ditetapkan untuk merawatnya. Kadang-kadang tujuannya adalah untuk menghapuskan masalah sepenuhnya; Kadang-kadang matlamatnya hanya untuk merawat kesan masalah. Kemungkinan yang wujud dalam masalah itu, bersama-sama dengan cita-cita, sumber dan nilai-nilai pemecah masalah, akan membantu membentuk matlamat.
Terdapat dua pendekatan asas untuk menyelesaikan masalah, satu di mana punca atau sumber masalah diserang dan yang lain di mana kesan atau gejala masalah diserang. Untuk kemudahan mengingati, kita boleh memanggilnya menghentikannya dan mendekatinya. Setiap pendekatan ini mempunyai tiga bentuk asas. Seperti yang kita terperinci pendekatan dan bentuk mereka, mari kita gunakan masalah tangki air yang bocor untuk menggambarkan masing-masing.

Berhenti

Pendekatan berhenti dirancang direka untuk menyembuhkan masalah, sehingga, sejauh mungkin, masalah tidak lagi wujud. Tiga bentuknya adalah pencegahan, penghapusan, dan pengurangan.
Mencegah Ia. Dengan menghalang masalah daripada berlaku (atau berulang) kita mungkin mempunyai penyelesaian yang ideal. Dalam contoh pemanas air kami, kami akan membina pemanas air berkualiti tinggi, mungkin dengan tangki tembaga, supaya ia tidak akan bocor. Pendekatan pencegahan sering kali sukar untuk diguna pakai kerana ia memerlukan jangkaan berpandangan jauh ("ini mungkin menjadi masalah suatu hari nanti jika kita tidak bertindak sekarang") dan ia sering mahal. Dan, tentu saja, kebanyakan masalah menimpa kami tanpa disangka atau kerana alasan lain tidak dapat dicegah.
Sebagai contoh, jika anda boleh menghalang sejuk, atau kemalangan kereta, anda tidak perlu lagi menangani masalah atau kesannya. Begitu juga, dengan mencegah salah faham, keperluan untuk banyak kawalan kerosakan dan penyembuhan emosi dapat dielakkan.
Menghapuskannya. Menghapuskan masalah sekali dan untuk semua adalah cara terbaik untuk menyerang masalah. Dalam contoh pemanas air kami yang bocor, satu penyelesaian penghapusan ialah memasang atau menutup atau memperbaiki kebocoran, penyebab masalah (semua air di lantai). Penyelesaian penghapusan harus dipertimbangkan dalam hampir setiap masalah masalah.
Contohnya, jiran di mana saya biasa hidup mempunyai masalah kronik yang mendapat sambutan TV untuk disesuaikan dengannya. Setiap hujung minggu dia berada di bumbungnya memasang antena lain (dia akhirnya mempunyai tiga), berputar, meletakkan satu lagi pada tiang yang lebih tinggi, dan sebagainya. Dia juga dimasukkan ke dalam hidangan satelit. Dia mungkin telah menghapuskan masalah ini dengan melanggan TV kabel atau berpindah ke kawasan di mana penerimaannya lebih baik.
Penyelesaian penghapusan boleh mahal dan tidak disengaja secara politikal, sehingga mereka tidak selalu layak.
Sebagai contoh, penyelesaian penghapusan masalah AIDS mungkin melibatkan perubahan tingkah laku sosial (termasuk amalan seksual dan penggunaan dadah). Perubahan sedemikian akan ditolak. Oleh itu, pendekatan biasa kepada AIDS adalah satu-satunya (lihat di bawah).
Kurangkan Ia. Seperti yang telah kami sebutkan tadi, beberapa masalah, seperti pengeluaran sampah, tidak boleh dihapuskan sepenuhnya. Dalam kes sedemikian, strategi pengurangan boleh menjadi sangat berkesan. Hampir apa-apa masalah boleh dibuat kurang dari satu dengan mengurangkan saiznya. Dalam contoh pemanas air kami, katakan kami tidak dapat melakukan pembaikan (penyelesaian penghapusan) sehingga satu atau dua hari kemudian. Kita boleh mengurangkan masalah ini dengan mematikan air masuk. Tanpa tekanan talian di tangki, kebocoran akan melambatkan; yang lebih baik bahawa kebocoran kuasa penuh.
Sebagai contoh, pendekatan semasa terhadap aliran dadah haram ke dalam negara termasuk strategi pengurangan. Aliran ubat tidak dapat dihapuskan selagi permintaan terus berlanjut, jadi penumpuan memberi tumpuan kepada "sebanyak mungkin".

Mop itu

Pendekatan mop-berfokus pada kesan masalah. Seperti yang anda boleh meneka, nama itu berasal dari contoh pemanas air yang bocor kami. Daripada merawat kebocoran itu sendiri, kita menyapu air di lantai - kesan masalahnya.
Rawat Ia. Di sini kerosakan yang disebabkan oleh masalah ini diperbaiki atau dirawat. Kami mengepam air, membaiki lantai yang rosak, menggantungkan karpet keluar untuk kering. Perhatikan dua perkara: (1) dengan sendirinya satu penyelesaian merawat itu tidak akan hampir sama efektifnya dengan beberapa bentuk penyelesaian berhenti dan (2) merawat penyelesaian itu sering diperlukan sebagai tambahan kepada penghapusan atau pengurangan bentuk penyelesaian.
Sebagai contoh, beberapa program rawatan dadah dan alkohol kami bertujuan untuk melegakan simptom kesan masalah ini dan bukannya menghapuskan permulaan masalah.
Toleransi Ia. Dalam bentuk pendekatan ini, kesan-kesan dari masalah itu dipertaruhkan. Dalam contoh pemanas air kami yang bocor, kami mungkin memasang saliran di lantai, atau kalis air di lantai. Kesan diambil begitu sahaja dan langkah-langkah diambil untuk menahan mereka.
Sebagai contoh, grafiti dan vandalisme kini telah diterima di banyak bandar besar, jadi langkah-langkah toleransi telah dilaksanakan, seperti memasang lampu yang lebih sukar untuk pecah atau lebih murah untuk menggantikan, tidak menanam pokok yang akan dimusnahkan, dan sebagainya.
Redirect It. Di sini masalahnya dibelokkan. Kadang-kadang masalah itu hanya akan ditakrifkan semula sebagai tidak masalah. Sukar untuk memikirkan pengalihan yang sah untuk masalah pemanas air kami yang bocor, tetapi katakan kebocoran itu kecil dan lantai tidak rosak. Kita mungkin berkata, "Nah, kita memerlukan kelembapan, kebocoran sebenarnya adalah perkara yang baik." Ingat bahawa masalah adalah masalah hanya apabila seseorang mentakrifkannya.
Sesetengah jabatan polis telah diketahui membeli tiket bas atau penerbangan untuk pesalah kronik (pelacur, biasanya) untuk menghantar mereka ke negara lain jauh di seluruh negara, sehingga "menyelesaikan" masalah mereka sendiri.
Kadang-kadang, seperti ketika anda menjadi sejuk, penyelesaiannya adalah semua yang tersedia: tidak ada penyelesaian penghapusan yang berfungsi lagi. Secara umum, bagaimanapun, berhati-hati untuk menyiasat kemungkinan melaksanakan penyelesaian berhenti sebelum anda memberi tumpuan kepada menaikkannya. Terdapat godaan untuk memberi tumpuan kepada rawatan simptomatik untuk masalah kita ketika kita hendak mencari rawatan dari sebab-sebab yang mendasari.

Garis Panduan Am untuk Penyelesaian Masalah

Berikut adalah beberapa garis panduan yang akan membantu anda menganalisis, menentukan, dan menyelesaikan masalah secara teratur. Gunakan garis panduan ini untuk membantu mewujudkan kebiasaan pemikiran masalah dan memberi beberapa struktur kepada aktiviti penyelesaian masalah anda. Walau bagaimanapun, ingat bahawa penyelesaian masalah tidak diteruskan dengan resipi, dan tidak semestinya linear, kerana garis panduan ini mungkin menyiratkan. Penyelesaian masalah adalah proses rekursif; anda mesti terus pergi balik antara langkah-langkah dan melakukan beberapa bahagian lagi. Begitu juga, anda mungkin tidak meneruskan dengan tepat pesanan ini. Oleh itu, garis panduan ini tidak dimaksudkan untuk menjadi tegar dan mutlak. Fikirkannya sebagai senarai semak direka untuk memastikan anda memasukkan semua ciri penting analisis masalah dalam pemikiran anda. (Selepas garisan garis panduan anda akan menemui ulasan dan huraian ke atasnya.)
I. Exploration Masalah
1. Nyatakan Masalah.
A. Nyatakan masalahnya
B. Menyatakan semula masalah
C. Isikan masalah lebih lanjut
2. Memperjelas Masalah.
A. Menentukan istilah utama masalah.
B. Nyatakan andaian
C. Dapatkan maklumat yang diperlukan
3. Jelaskan Masalah.
A. Bincangkan masalah dengan orang lain.
B. Lihatlah masalah dari sudut pandangan yang berbeza.
C. Mintalah satu siri whys.
4. Letakkan Masalah dalam Konteks.
A. Apakah sejarah masalah ini?
B. Apakah persekitaran masalah?
C. Apakah kekangan itu?
II. Penubuhan Matlamat
1. Pertimbangkan Tujuan Ideal.
2. Tetapkan Matlamat Praktikal.
III. Generasi Idea
1. Menjana Idea untuk Penyelesaian yang Kemungkinan.
IV. Pemilihan Idea
1. Menilai kemungkinan.
2. Pilih penyelesaian (s).
V. Pelaksanaan
1. Cuba penyelesaian.
2. Buat pelarasan.
VI. Penilaian
1. Tentukan sama ada penyelesaian itu berfungsi.

Perbincangan Garis Panduan Penyelesaian Masalah

I. Pengujaan masalah
Masalahnya disiasat, dipecahkan kepada subproblem, istilah ditakrifkan. Penentuan dibuat mengenai sifat masalah (sosiologi, peribadi, teknologi, sejarah). Beberapa penyelidikan dibuat sama ada atau tidak ia telah dipenuhi pada masa lalu, dan jika ya, bagaimana. Langkah-langkah:
1. Nyatakan Masalah.
A. Nyatakan masalahnya. Adakah ia mempunyai pelbagai aspek? Jika ya, apakah yang mereka? Ini harus memasukkan keterangan tertulis mengenai masalah dengan cara yang paling jelas.Pernyataan itu mungkin bermula dengan masalah yang diberikan, masukkan tanda petikan untuk mengingatkan anda bahawa itulah cara ia diterima. Tetapi masalah itu harus selalu dinyatakan dalam kata-kata anda sendiri. Buatlah masalah anda sendiri, dan jangan biarkan ia melekat pada pakaian lisan di mana ia pada asalnya disampaikan kepada anda.
Aspek yang berguna bagi apa-apa definisi atau pernyataan masalah adalah menyatakan apa yang tidak . Dengan mengenal pasti dengan jelas apa yang bukan masalah, anda akan menjelaskan apa itu.
B. Mengulangi masalah dalam perkataan yang sama sekali berbeza, atau dengan cara yang sama sekali berbeza. Lakukan ini beberapa kali (tiga hingga lapan adalah disyorkan). Sekali lagi, tujuan proses ini adalah untuk memecahkan masalah dari mengelirukan atau menyekat peta lisan, supaya "masalah itu sendiri" dapat diasingkan.
Contohnya, "Bawa kabinet di atas ke pejabat saya." Bagaimana dengan "Ambil fail ke pejabat saya di atas," atau "Pindahkan kabinet ke pejabat saya." Huraian terakhir ini membolehkan anda berhenti memberi tumpuan pada tangga dan membawa dan ingat bahawa ada lif berdekatan.
C. Nyatakan masalah yang lebih umum atau lebih luas. Letakkan secara abstrak atau bahkan secara falsafah. Idea di sini adalah untuk mengetahui sama ada perkataan yang diberikan masalah itu benar-benar hanya pernyataan khusus masalah yang lebih umum. Selalunya kenyataan umum membenarkan masalah itu dilihat dalam istilah yang sama sekali berbeza dan oleh itu mencadangkan penyelesaian yang tidak akan difikirkan.
Bandingkan perbezaan dalam orientasi: Reka bentuk tilam yang lebih baik, atau Reka bentuk katil yang lebih baik, atau Reka bentuk cara yang lebih baik untuk tidur. Fikiran bergerak dari pertimbangan mata air dan padding ke kemungkinan tempat tidur air, pengapalan udara, bahkan mungkin tempat tidur reka bentuk kerusi. Bagaimana dengan tidur yang berdiri? Atau di kerusi berlengan besar? Atau terapung di tangki air?
2. Memperjelas Masalah.
A. Tentukan istilah utama masalah. (Apakah X?) Gunakan sinonim; bergerak dari genus ke spesies atau spesies kepada genus. Teruskan untuk mentakrifkan cara yang lebih umum atau khusus.Definisi jenis ini membolehkan pemecahan masalah menjadi sifat, komponen, dan ciri umum. Hasilnya adalah untuk melepaskan beberapa penyelesaian yang mungkin.
Sebagai contoh: Masalah: Rides banyak membina untuk membina dan apabila orang bosan dengan mereka, mereka banyak yang perlu diganti. Selain itu, mereka mengambil banyak ruang.Matlamat: Membina perjalanan dalam ruang kecil yang murah dan mudah diganti. Soalan definisi: Apakah "perjalanan"? Ini pengalaman, fizikal, psikologi, penglihatan, bunyi, gerakan, peristiwa. Perasaan atau proses berjalan dari awal hingga akhir dan melihat atau mengalami sesuatu di sepanjang jalan, biasanya menarik dan berbeza. Baiklah, bagaimana kita dapat membina perjalanan di ruang kecil yang akan memberikan pengalaman panjang gerakan dan pergerakan itu, dan itu murah dan mudah diganti? Penyelesaian: Membina simulator perjalanan.Pelaksanaan: Star Tours di Disneyland. Satu simulator boleh diprogramkan membolehkan benjolan dan gerakan. Sebuah filem mencipta kesan visual. Simulator tidak bergerak secara beransur-ansur sehingga memerlukan sedikit ruang. Dan apabila naik meletihkan, filem baru dan program baru benjolan yang berbeza menghasilkan perjalanan baru.
Jelaskan apa-apa mengenai masalah yang samar-samar atau tidak pasti. Sering kali, masalah yang diberikan tidak jelas dalam bentuk asalnya. "Meningkatkan majalah," adalah tugas yang tidak jelas kerana tidak menentukan apa yang harus diperbaiki. Adakah ini bermakna memilih artikel yang lebih baik, mengubah typefaces dan susun atur, mendapatkan pengiklan yang lebih kelas, mendapatkan peredaran yang lebih besar, atau apa? "Penyembuhan keadaan X" mungkin bermasalah sehingga kita mengetahui dengan pasti apakah keadaan X adalah jenis penyakit berjangkit, keadaan keturunan, racun kimia, atau apa.
B. Menggambarkan anggapan yang dibuat mengenai masalah dan terangkan cara penyelesaian perlu berfungsi. Andaian boleh menjadi rumit kerana mereka cenderung automatik dan tenggelam - tidak sedar dibuat. Langkah artikulasi dalam prosedur penyelesaian masalah melibatkan penyenaraian sedar semua asumsi yang dapat dikenalpasti. Penyenaraian itu tanpa prasangka atau penghakiman atau permusuhan. Cukup senarai seberapa banyak yang boleh dipikirkan.
Ia amat penting apabila menyenaraikan andaian untuk menyenaraikan yang sangat jelas, kerana selalunya ia adalah yang kemudian berubah menjadi berubah. Perhatikan andaian ini untuk mengetahui sama ada mereka perlu, tidak perlu, atau tidak pasti tentang keperluan mereka. Ramai andaian agak perlu, tentu saja. Dalam masalah ini, buatlah cara yang lebih baik untuk menghancurkan batu ginjal, satu asumsi yang jelas dan perlu adalah bahawa pesakit harus hidup setelah prosedur. Namun, keraguan andaian tidak dapat dijadikan alasan yang baik - itu bukanlah andaian yang perlu. Ini boleh dicabar dan laluan baru untuk kejayaan dapat ditemui.
C. Dapatkan maklumat yang diperlukan. Penyelidikan ke arah pendekatan masa lalu kepada masalah atau masalah yang sama akan membantu anda mendapatkan idea-idea baru serta mendapat pemahaman tentang sifat dan persekitaran masalah itu sendiri. Sekiranya masalah anda adalah untuk meningkatkan kurungan diri, anda boleh melakukan penyelidikan tentang cara kerja gam.



3. Jelaskan Masalah.
A. Bincangkan masalah dengan orang lain. Terangkan dengan teliti. Dengar penjelasan anda sendiri. Perbincangan mempunyai dua ciri penting. Pertama, ada kemungkinan anda akan mencari penyelesaian di kepala orang lain. Perbincangan membolehkan anda mendapatkan maklumat, cadangan, dan idea. Penting: walaupun idea tidak ada kaitan dengan masalah ini, atau jika mereka tidak dapat dikendalikan, mereka masih boleh menjadi rangsangan yang berharga kerana mereka akan menunjukkan pendekatan baru kepada masalah ini atau mereka akan mencadangkan sesuatu yang praktikal kepada anda. Jadi, walaupun rakan anda tidak dapat memahami masalah anda dari segi teknikal, emosi, intelektual, artis, atau apa sahaja, anda masih boleh mendapatkan wawasan yang berharga dengan membincangkannya dan dengan mendengar respons.
Kedua, membincangkan masalah anda dengan seseorang membolehkan anda melihat apa yang anda fikir. Para ahli falsafah dan penulisan teori telah lama menyatakan bahawa orang berfikir dan mengolah idea semasa mereka bercakap. Anda tidak benar-benar tahu apa yang anda fikir sehingga anda secara sedar mengatakannya. Francis Bacon menyatakan bahawa satu nilai persahabatan adalah untuk seseorang bercakap dengan supaya anda dapat melihat bagaimana idea anda kelihatan apabila ia berubah menjadi kata-kata. Sesetengah orang telah melaporkan pandangan yang luar biasa hanya dengan bercakap dengan haiwan kesayangan mereka, di mana tiada maklum balas intelektual dari "pendengar" adalah mungkin. Oleh itu, apabila anda membincangkan masalah atau idea anda, dengarkan diri anda dan juga orang lain.
Terangkan mengapa masalah itu adalah masalah. Apakah ciri-ciri negatif atau tidak diingini? Sekali lagi, beberapa fungsi di sini. Satu, dengan menjelaskan mengapa masalah itu bermasalah, anda mengetahui lebih banyak mengenai sifatnya dan sama ada ia benar-benar menjadi masalah. James Adams menyatakan bahawa terdapat banyak penyelesaian untuk masalah yang tidak wujud.Oleh itu fasa penjelasan ini membolehkan anda mengetahui sama ada masalahnya adalah benar.
Seterusnya, dengan menerangkan secara terperinci negatif masalah, satu set sasaran yang lebih spesifik dapat dikenal pasti, dengan itu lebih baik memberi pinjaman kepada mereka untuk diselesaikan.
Sebagai contoh, pernyataan pertama: Di sini di taman hiburan, masalah kami adalah bahawa tunggangan mahal dan orang bosan dengan mereka. Mengapa masalah ini? Kerana kita perlu mengganti tunggangan sehingga orang akan terus datang ke taman. Negatifnya adalah bahawa kita harus (1) terus merobohkan perjalanan, (2) membina perjalanan baru, (3) membelanjakan banyak wang, (4) mengganggu taman hiburan dengan pembinaan utama, (5) menaiki, dll.
Kenyataan ini membolehkan klarifikasi matlamat yang mungkin, seperti membina orang naik tidak akan tayar, memikirkan cara untuk membina tunggangan dengan cepat dan murah, dan sebagainya.
B. Lihatlah masalah dari sudut pandangan yang berbeza. Bagaimanakah orang yang berbeza melihatnya? (Apakah fikiran orang-orang yang menyebabkannya, mereka yang menderita daripadanya, mereka yang perlu memperbetulkannya, mereka yang perlu membayarnya, dll.) Ingat bahawa pandangan anda terhadap realiti, sebagai orang yang bijak, prihatin, teliti , orang kelas menengah, hanya satu pandangan. Dengan imaginatif mengambil pandangan dari pelbagai orang lain yang terjejas oleh masalah tertentu, kadang-kadang anda boleh menemukan penyelesaian yang anda sendiri tidak akan fikirkan.
Sebagai contoh, katakan tugasan anda adalah untuk mengurangkan sampah di pantai. Salah satu cara untuk meneruskan adalah dengan menulis sudut pandang pelbagai orang. Bagaimanakah orang-orang melakukan sampah melihat keadaan? Adakah mereka berfikir, "Saya suka membuang sampah?" Atau mereka berfikir, "Saya akan membuang ini dalam tin, tetapi tidak ada yang berdekatan, jadi saya akan melemparkannya ke tanah," atau "Saya dapat melihatnya, tetapi ia berbau jadi saya tidak mahu pergi dekatnya "? Bagaimana dengan orang yang terpaksa mengambil sampah? Apa pendapatnya? Bagaimana pula dengan pembayar cukai, atau pantai?
Sekali lagi, katakan tugas anda adalah untuk memperbaiki sistem keadilan juvana. Bayangkan, anda juga, pesalah juvana, ibu bapa, mangsa, sheriff atau pegawai tangkapan, ketua Dewan Juvenile, hakim, seorang lelaki di jalan, dan sebagainya. Dengan membina sudut pandangan yang berbeza ini, anda akan dapat menjana penyelesaian yang memenuhi beberapa sikap yang sinis, prasangka, atau bahkan berfikir dari pelbagai pihak.
Contoh yang lain. Kami, sebagai pengguna perkhidmatan perubatan, sering mengadu tentang perkhidmatan yang buruk, kurang pengetahuan, dan kos yang tinggi. Apa pendapat doktor? Dia mungkin bimbang tentang didakwa. Mengatasi kebimbangannya dan juga kita sendiri akan menjadi cara yang paling mungkin untuk memperbaiki keadaan, bukannya, katakan, meluluskan undang-undang baru berdasarkan hanya pandangan kita sendiri.
Kepentingan dapat melihat sisi atau sudut yang berbeza telah diperkuat dalam kebijaksanaan rakyat di seluruh dunia. Sebagai contoh, orang Perancis berkata, "Untuk mengetahui semua adalah memaafkan semua." Orang India Amerika mengatakan, "Jangan mengkritik tetangga anda sehingga anda telah berjalan satu mil dalam moccasinnya." Lebih baik anda menjadi pemahaman di mana orang lain "berasal," semakin baik anda akan memilih penyelesaian yang akan diterima dan berkesan untuk semua yang terlibat.
C. Meminta satu siri menjelaskan mengapa. Dengan bertanya "mengapa" setiap pernyataan masalah, kemungkinan penyelesaian, atau matlamat yang dikenal pasti, definisi yang lebih jelas dibuat.Menanyakan mengapa boleh menjadi tujuan yang serupa dengan memperluas definisi masalah itu, dan boleh membawa kepada cara baru untuk melihat masalah dan penyelesaian yang mungkin.
Contoh masalah: Mari buat komputer lebih kecil dan ringan dan mudah alih. Mengapa? Jadi orang boleh membawa mereka? Mengapa kita mahu orang membawa mereka? Jadi mereka boleh membawa mereka ke perjalanan dengan mereka dan menggunakannya, katakan di hotel. Kenapa kita mahu mereka menggunakannya dalam perjalanan dan di hotel? Oleh itu, mereka boleh menggunakan masa tambahan mereka dengan berkesan semasa perjalanan. (Kemungkinan: letakkan komputer di bilik hotel untuk digunakan oleh tetamu.)
Contoh masalah: Kita memerlukan cara yang lebih baik untuk membunuh tikus. Mengapa? Kerana kita ditimpa oleh tikus dan mereka mengganggu kita. Kenapa kita ditimpa? Kerana ada makanan di seluruh dunia. Mungkin kita harus menyingkirkan makanan itu. Atau, mungkin kita harus mendefinisikan semula masalah itu, Kita perlu cara yang lebih baik untuk memastikan tikus tidak mengganggu kita. Ini mungkin mencadangkan penyelesaian yang berbeza dari membunuh mereka, seperti memandu mereka, menjaga mereka keluar dari rumah di tempat pertama, dsb.
Adakah masalah itu benar-benar gejala atau akibat masalah lain? Adakah terdapat masalah di sebalik "masalah"?
Sebagai contoh, "masalah" kereta berkualiti rendah mungkin benar-benar hanya satu gejala, dengan masalah yang sebenarnya di belakangnya agak berbeza, seperti pengurusan yang lemah, bahagian dan bahan berkualiti rendah, jentera lama, buruh yang cuai, atau apa sahaja. Pencarian untuk penyebab masalah sering mendedahkan satu atau lebih masalah mendasar yang perlu diselesaikan terlebih dahulu atau yang, apabila diselesaikan, akan menyelesaikan masalah yang dikenal pasti pada awalnya.
4. Letakkan Masalah dalam Konteks.
A. Apakah sejarah masalah ini? Mengetahui di mana ia datang dapat membantu menumpukan usaha anda ke arah penyelesaian untuk mencuba atau menjauhi larangan untuk tidak cuba.Sekiranya penyelesaian tertentu telah dicuba dan bertemu dengan bencana sensasi, anda mungkin tidak mahu mencuba terlebih dahulu. Penyelewengan masalah yang menangkap Typhoid Mary akhirnya menyedari bahawa masalah keluarga dengan tifus bermula sesaat selepas Mary mula bekerja untuk mereka.
B. Apakah persekitaran masalah? Apakah konteks di sekelilingnya? Adakah terdapat faktor bersekutu yang membantu menimbulkan atau mengekalkan masalah ini? Adakah terdapat masalah dan penyelesaian yang sama yang mungkin berguna dalam menyelesaikan masalah ini?
Pemahaman tentang faktor yang menyumbang atau mengekalkan akan membantu anda mengambil langkah-langkah untuk mengelakkan masalah daripada datang kembali sebaik sahaja anda menyelesaikannya. Begitu juga, mengkaji bagaimana masalah yang serupa atau serupa telah diselesaikan dapat membawa anda ke penyelesaian pintasan yang satu ini.
C. Senaraikan kekangan masalah. Apa batasan yang dikenakan, apa yang diperlukan, apa yang perlu diperhatikan dalam menyelesaikan masalah ini? Ini agak mudah. Batasan yang diberikan mesti diikuti - belanjawan yang anda tidak boleh melebihi, keperluan undang-undang atau kontrak yang mesti dipenuhi dan sebagainya.
Sebagai contoh, jika masalah anda adalah untuk membangun sebuah kereta sukan Amerika yang baru, satu kekangan ialah ia mesti memenuhi piawaian pencemaran udara persekutuan. Jika masalah anda adalah untuk membuat lawatan pendidikan lebih murah untuk pelajar, satu kekangan yang mungkin adalah bahawa syarikat pelancongan tidak boleh berpecah dalam proses.
Kekangan hanyalah keperluan untuk diingat, sebahagian daripada dimensi asas masalah. Menulisnya ke bawah membantu untuk memelihara mereka di latar depan semasa anda berusaha ke arah penyelesaian. Dan tentunya, kadang-kadang kekangan yang dikenal pasti berubah, apabila penyenaraian dan pemeriksaan, tidak perlu selepas semua. Mereka boleh dihapuskan atau bekerja di sekitar.
II. Penubuhan Matlamat
1. Pertimbangkan Tujuan Ideal. Kami juga sering menetapkan matlamat kami sebagai penyelesaian masalah segera atau penyelesaian minimum daripada mempertimbangkan bagaimana kami ingin realiti menjadi ideal.
Sebagai contoh, jika Jane selalu mengkritik segala yang saya katakan, saya boleh menetapkan matlamat saya bahawa dia akan berhenti mengkritik saya. Tetapi apa matlamat ideal saya? Bukan itu sahaja dia akan berhenti mengkritik saya, tetapi dia akan mula menyokong dan menggalakkan saya, dan juga menjadi rakan kongsi dalam usaha saya. Daripada matlamat mengurangkan pencemaran di pantai, atau bahkan menghentikannya, kenapa tidak matlamat ekologi yang lebih baik, di mana pantai akan lebih bersih daripada sebelumnya?
2. Tetapkan Matlamat Praktikal. Apakah matlamat yang hendak dicapai yang akan menjadikan masalah ini diisytiharkan diselesaikan? Penyenaraian matlamat yang pasti dan tepat berguna dalam penyelesaian masalah kerana percubaan penyelesaian dapat diukur terhadap matlamat untuk melihat berapa banyak kemajuan yang sedang dibuat.
Contoh masalah: Pengangguran terlalu tinggi di Amerika bandar dalam. Kami mahu mengurangkannya. Apa yang akan kelihatan seperti penyelesaiannya? Matlamat: Mengurangkan pengangguran bagi lelaki dan wanita lebih lapan belas hingga lima peratus atau kurang dalam tahun depan.
Perhatikan bahawa penubuhan matlamat (1) membantu menjelaskan arahan untuk menyelesaikan masalah dan (2) memberi anda sesuatu yang pasti untuk ditujukan. Apa penyelesaiannya? Iaitu, apa yang akan berlaku akibat penyelesaiannya? Terangkan dunia kerana ia akan dilaksanakan selepas penyelesaian.
Dalam contoh pengangguran kami di atas, kami boleh mengatakan penyelesaian itu akan melibatkan penubuhan perkhidmatan pencarian pekerjaan tetap yang akan terus beroperasi setelah matlamat dipenuhi, untuk memastikan pengangguran (masalah) tidak kembali di kemudian hari. Penyelesaian itu juga mungkin termasuk perkhidmatan pendidikan untuk melatih pekerja atau melatih orang dalam strategi mencari pekerjaan (seperti melihat kertas kerja, pergi ke tapak kerja, dan sebagainya).
Perhatikan bahawa perihalan penyelesaian di sini boleh menjadi agak samar-samar dan mengantuk jika perlu, kerana kadang-kadang anda hanya akan mempunyai tanggapan yang tidak menentu mengenai apa penyelesaiannya pada akhirnya. Tetapi cuba untuk menjadi seperti yang mungkin. Sekiranya masalah anda adalah hubungan perkahwinan atau cinta yang tidak berpuas hati, anda boleh mengatakan bahawa matlamat anda adalah "hubungan yang bahagia," tetapi kemajuan yang lebih ke arah matlamat akan menjadi mungkin jika anda lebih spesifik, seperti, "berhenti berteriak di antara satu sama lain, "" menjadi lebih penyayang, "" melakukan lebih banyak perkara bersama-sama, "dan sebagainya.
III. Generasi Idea
1. Menjana Idea untuk Penyelesaian yang Kemungkinan.
A. Baca, penyelidikan, berfikir, bertanya soalan, bincangkan. Cari idea dan penyelesaian. Mulakan dengan tempoh pengumpulan maklumat dan rangsangan mental. Pengetahuan adalah kuasa.Dapatkan fakta. Belajar sebanyak mungkin tentang masalah ini.
Misalnya, anda menghadapi tugas membuat tali pinggang penghantar yang lebih tahan lama. Anda mungkin berfikir sendiri tentang menggunakan bahan yang lebih kuat, seperti Kevlar atau keluli menguatkan, tetapi penyelidikan kecil akan menunjukkan berapa banyak orang lain yang telah menyelesaikan masalah yang sama, dan anda mungkin berlaku pada idea jalur Mobius. Di sini, anda hanya berputar satu hujung tali pinggang setengah putaran sebelum menyambung dua hujung tali pinggang bersama-sama. Ini menghasilkan tali pinggang dengan hanya satu sisi, dengan dua kali nyawa tali pinggang yang biasa dibuat. Idea cemerlang yang anda mungkin tidak pernah jumpa kecuali anda melakukan penyelidikan sedikit.
B. Gunakan teknik penjanaan idea (brainstorming, hubungan paksa, rangsangan rawak, dan sebagainya). Menjana sebilangan besar idea dari semua jenis supaya anda akan mempunyai pilihan yang baik untuk memilih, menyesuaikan, atau merangsang idea lain. Jangan bimbang sama ada idea itu praktikal atau liar pada masa ini. Seperti yang kita akan terus melihat di seluruh kelas, beberapa idea liar menjadi praktikal. Satu contohnya: Masalah: Bagaimana menghalang kakisan dan meningkatkan hubungan elektrik pada palam elektronik. Penyelesaian: plat mereka dengan emas - perencat dan konduktor kakisan yang sangat baik. Itulah yang sering dilakukan. Penyelesaian "liar" ini menjadi praktikal kerana emas boleh disalut dengan sangat nipis, mengurangkan kos untuk sesuatu yang sangat munasabah.
C. Beri masa untuk inkubate semasa pelbagai fasa generasi idea. Kitaran utama kreativiti yang telah lama dikenalpasti adalah penyediaan (pemikiran awal, penyelidikan, kajian, kerja), inkubasi(masa untuk membiarkan kerja tidak sedarkan diri), wawasan ( kilauan pengiktirafan jalan penyelesaian - pengalaman eureka), pelaksanaan (menyelesaikan penyelesaian), dan penilaian .
Masalah kecil memerlukan hanya masa inkubasi yang singkat. Masalah yang sukar akan memerlukan masa yang lebih lama. Sesetengah orang memerlukan tempoh lebih lama daripada orang lain.Perkara utama adalah untuk mengingati kitaran kerja, mengeram, bekerja, mengeram. Berkedip eureka tidak datang tanpa masa persiapan dan pemikiran yang sukar. Dalam mitos genius kita sering melihat penyihir yang duduk di sekeliling ketika kilat tiba-tiba datang kepadanya. Dan itulah yang sering terjadi - wawasan itu datang dalam tempoh relaksasi. Tetapi apa yang tersisa adalah bulan yang sangat gigih kerja genius yang sama.
Luangkan waktu untuk inkubasi, walaupun. Apabila anda telah bekerja lama dan menentang dinding, tinggalkan masalah itu dan keluar dan lakukan sesuatu yang santai. Kemudian kembali kepada masalah. Idea "tidur di atasnya" sangat baik.
IV. Pemilihan Idea
1. Menilai Kemungkinan. Menilai koleksi idea dan kemungkinan penyelesaian dan pendekatan. Apakah penyelesaian yang mungkin, secara individu atau bersama dengan satu sama lain, akan menyelesaikan masalah ini? Satu perkara penting untuk diingat di sini adalah untuk tidak ditekankan pada idea penyelesaian tunggal. Anda mungkin mahu menggunakan dua atau tiga laluan penyelesaian berasingan pada masa yang sama - seperti pendekatan salap antibiotik tiga. Anda mungkin juga ingin menyiapkan "Plan B," kemungkinan pendekatan penyelesaian yang boleh dilaksanakan jika rancangan utama anda tidak berfungsi. Jadi dalam penilaian anda, jangan fokus pada memilih satu penyelesaian dan melemparkan yang lain lagi.
Apabila anda menilai, anda ingin mencari penyelesaian yang akan menjadi yang paling berkesan (kerja yang terbaik), cekap (kos sekurang-kurangnya, sama ada dari segi wang, masa, emosi, atau apa sahaja), dan mempunyai kelemahan atau kesan sampingan yang paling sedikit.
2. Pilih Penyelesaian.
A. Pilih satu atau lebih penyelesaian untuk dicuba. Dalam keadaan penilaian di atas, anda harus menetapkan beberapa pangkat pesanan. Pilih dari kalangan yang berhampiran dengan bahagian atas senarai. Perhatikan bahawa (seperti yang akan kita dapati di kemudian hari dalam analisis keputusan), penyelesaian kedudukan yang paling tinggi tidak selalu menjadi pilihan untuk dilaksanakan. Subjektif, faktor emosi, perubahan mendadak, keadaan yang aneh, keinginan untuk kesan sampingan yang bermanfaat tidak berkaitan secara langsung dengan penyelesaian, perasaan intuitif, dan sebagainya, selalunya mengalihkan pilihan kepada sesuatu yang berada di peringkat nombor satu atau dua.
Sama seperti menyewa seseorang atau berkahwin dengan seseorang. Orang yang kelihatan terbaik di atas kertas mungkin tidak "merasa" dengan betul, dan anda mungkin mempunyai keinginan untuk seseorang lebih jauh ke bawah senarai objektif yang disebut.
B. Izinkan orang lain untuk melihat dan mengkritik penyelesaian pilihan anda dan membuat cadangan untuk penambahbaikan atau bahkan alternatif. Cara terbaik untuk menghidupkan mentol cahaya idea ke dalam candelier atau lampu adalah untuk membiarkan orang lain memberi komen mengenainya. Ini memerlukan sejumlah kekuatan ego tertentu, kerana hanya kawan pertengahan akan mengatakan betapa baiknya ide itu. Orang asing dan kawan rapat dengan cepat akan menunjukkan ketidakmampuan dan kelemahan. Tetapi itu baik, kerana anda akan mempunyai peluang untuk memperbaiki idea penyelesaian anda sebelum cuba melaksanakannya.
Anda perlu berjalan kaki sempit di sini. Jangan terlalu tergelincir dengan kritikan untuk mengubah idea yang anda yakin benar-benar baik; Lagipun, orang biasa bukanlah seorang yang berwawasan kreatif dan akan dikawal oleh prejudis kesamaan. Anda boleh mengharapkan daya tahan terhadap idea baru yang baik. Sebaliknya, janganlah begitu sayang dengan idea anda bahawa anda tidak dapat melihat legitimasi kritikan yang menunjukkan kelemahan sebenar kita. Dan sentiasa bersedia memasukkan idea-idea baru dan penambahbaikan dari minda segar untuk melihat masalah dan penyelesaian dari perspektif yang berbeza.
V. Pelaksanaan
1. Cobalah penyelesaian (s). Eksperimen, ujian. "Lakukan itu, perbaikilah, cuba." "Siap, api, matlamat." Ujian sebenar idea ialah mencuba. Konsep utama di sini adalah tindakan.Dapatkan pergi dan mulakan penyelesaian. Sebaik sahaja anda memilih jalan penyelesaian, dapatkan kerja di atasnya. Jangan risau jika bantahan atau masalah kekal. Mula bekerja. Samuel Johnson menyatakan bahawa jika semua bantahan yang mungkin untuk cadangan mesti terlebih dahulu diatasi, tidak ada yang akan dicuba. Dan ingatlah untuk memberikan penyelesaian anda masa yang mencukupi untuk berfungsi. Terlalu membenci pengabaian penyelesaian atau jalan penyelesaian adalah seperti biasa masalah kerana terlalu obsesif komitmen kepada laluan penyelesaian tertentu. Penyelesaian mungkin mengambil masa beberapa minggu atau bulan (atau tahun) untuk bekerja, jadi gunakan penilaian dalam menentukan berapa lama menunggu sebelum meninggalkan pilihan.
2. Buat pelarasan atau perubahan yang diperlukan semasa pelaksanaan. Kekal fleksibel dalam fasa permohonan ini. Secara praktikal setiap penyelesaian memerlukan beberapa pengubahsuaian dalam proses dilaksanakan. Cetakan semula berubah, skrip ditulis semula, metodologi keibubapaan anda diselaraskan. Jangan mengharapkan penyelesaian anda akan betul-betul seperti yang anda mulakan. Ingatlah bahawa matlamatnya adalah untuk menyelesaikan masalah itu, bukan tanpa tujuan untuk melaksanakan penyelesaian persis seperti yang dicadangkan.
VI. Penilaian
1. Menyiasat untuk menentukan sama ada penyelesaian itu berfungsi, dan sejauh mana. Adakah pengubahsuaian perlu dibuat? Adakah penyelesaian lain perlu dipilih dan dicuba? Adakah pendekatan yang berbeza diperlukan? Salah satu kegagalan pemecahan masalah yang paling kerap ialah kekurangan penilaian penyelesaian yang dilaksanakan. Terlalu sering di masa lalu, apabila penyelesaian telah dipilih dan dilaksanakan, orang telah mengembara, dengan asumsi bahawa masalah itu telah diselesaikan dan semuanya baik-baik saja. Tetapi penyelesaiannya mungkin tidak berfungsi atau tidak berfungsi sepenuhnya, atau mungkin menyebabkan masalah lain dalam proses. Menginap pada masa yang panjang untuk menilai keberkesanan penyelesaian, maka, merupakan bahagian penting dalam menyelesaikan masalah.
2. Ingat bahawa banyak penyelesaian yang lebih baik digambarkan sebagai sebahagiannya berjaya atau sebahagiannya tidak berjaya, bukan sebagai sama ada / atau dalam bahagian kejayaan / kegagalan. Jika anda mencadangkan penyelesaian yang mengurangkan ketagihan dadah dengan sepuluh peratus, penyelesaian anda adalah yang baik, walaupun ia tidak berfungsi untuk sembilan puluh peratus kes lain. Dalam banyak kes, ubat yang tidak lengkap adalah lebih baik daripada tidak sama sekali.

No comments:

Post a Comment