Rayau

Monday, July 1, 2019

Huraikan lima perbezaan antara Model ASSURE dan model ADDIE.


ADDIE
ASSURE
Proses generik yang perlu diubah suai sebelum digunakan
Berasaskan BD membantu guru merancang pengajaran-pembelajaran dengan baik
Mengandungi 5 peringkat ADDIE
Mengandungi 6 langkah
Penambahbaikan berterusan berasaskan maklum balas pada proses pembentukan

Menjimatkan masa. masala diatasi sebaik sahaja dikenalpasti



 
Image result for perbezaan model assure dan addie
Image result for perbezaan model assure dan addie
Image result for perbezaan model assure dan addie
MODEL ASSURE
PERKARA
MODEL ADDIE
  • diperkenalkanoleh Heinich, Molenda, Russelpadatahun 1993.
Mengalamiperubahan yang terbarupadatahun 2002
PENGASAS
Model inidiperkenalkanolehRossetpadatahun 1987
  • Untukmenyediakanpanduanmerancang
mengendalikanpengajaran yang memerlukanpenggunaan media dalampengajaran.
TUJUAN
  • untukmenghasilkanrancanganpengajarandanbahanpembelajaran agar penyampaiansesuatupengajaranituakanmenjadilebihefektifdanefisien.

  • menjadiasaskepada model rekabentukberarahan yang lain.
  • Lebihtertumpukepadaperancanganpengajaranbilikdarjah(berasaskanbilikdarjah) 

  • sesuaidijadikanpanduanuntukmerancangpenggunaan mediadanpnpdalampengajaran.

CIRI-CIRI
  • Setiaplangkahdalam model inimengandungisatu set soalan yang jawapannyamenjadiasaskepadalangkah yang seterusnya.
  • dapatdiaplikasiuntukmenyediakanmodulatau program latihan yang efektif.
Menjadiasaskepadakebanyakan model rekabentukpengajaran
Mengandungi 6 langkahiaitu:
  1. Analyse learner (Analisispelajar).
  2. State learning objectives (Nyatakanobjektifpembelajaran).
  3. Select media and method (Pilih media dankaedah).
  4. Utilise media and method (Gunakan media dankaedah).
  5. Require learner response (Dapatresponspelajar).
  • Evaluate (Nilaibahan, kaedahdanseluruh proses pengajaran)
LANGKAH DALAM MODEL
Mengandungi 5 peringkatiaitu:
  1. Analysis (Analisis)
  • Masalahpengajarandijelaskan, objektifdanmatlamatpengajaranditetapkan.

  1. Design (Rekabentuk)
  • Tumpuandiberikankepadaobjektifpembelajaran, alattaksiran, latihan, isikandungan, perancanganpnp, danpemilihan media.

  1. Develop (Perkembangan)
  • Melibatkanpemilihandanpenyatuanisikandungandanteknologi.

  1. Implement (pelaksanaan) 
    • Prosedurlatihandibentuk

  1. Evaluation (penilaian)
Merangkumiduabahagianiaitupenilaiansumatifdanpenilaianformatif.


ASSURE


ADDIE
PERSAMAAN

  1. Kedua-dua model memberi pendekatan  yang sistematik bagi membina pembelajaran yang interaktif, inovatif dan mementingkan prestasi.
  2. Kedua-dua model berfokus kepada pencapaian pelajar dan perkembangan guru.
  3. Kedua-dua model dimulakan dengan analisis.
PERBEZAAN
-ASSURE lebih terperinci dalam pemilihan penggunaan media dan bahan untuk pengajaran.
-Pembelajaran berpusatkan murid.
Pemilihan media/ Objek pembelajaran
-Kurang perincian dalam model ADDIE dalam pemilihan media dan bahan pengajaran.
-Pembelajaran berpusatkan guru/murid.
ASSURE menilai pelajar dengan mengambil gaya pembelajaran yang terbaik untuk mereka selepas proses penyemakan.
Penilaian
Tiada proses penyemakan selepas penilaian dibuat.
Skala yang lebih kecil. Berfokus kepada pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.
Fokus
Berskala besar dan bersifat generik. Asas kepada pembangunan reka bentuk pengajaran secara keseluruhan dari segi mereka bentuk, perkembangan dan implementasi.
ASSURE memperincikan cara penglibatan pelajar di dalam kelas. 
Penglibatan pelajar
ADDIE tidak memperincikan cara bagaimana pelajar terlibat di dalam kelas hanya cara reka bentuk yang telah dibina itu dilaksanakan

Image result for perbezaan model assure dan addie



  1. Huraikan lima kelebihan/ kekuatan yang boleh anda perolehi dari aspek penggunaan media pengajaran dalam bilik darjah.
-membantu guru dalam meningkatan minat dan pemahaman pelajar terhadap pembelajaran
-pembelajaran kendiri dan pendekatan berpusatkan pelajar dapat dilaksanakan.
-keplebagaian media melibatkan pancaindera memberi pengalaman belajar sebenar dan mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menyeronokkan dan bermakna
-memudahkanproses pembelajaran dalam kalangan kanak-kanak berkeperluan khas yang cacat penglihatan dan pendengaran
-berperanan sebagai pembantu guru , pengganti guru dan penyebar ilmu

  • Perancangan pengajaran sistematik dan praktikal
  • Penggunaan media mengikut cara yang betul
  • Teknik pengajaran menyeronokkan
  • Strategi penyampaian guru sesuai dengan gaya pembelajaran murid
  • Media yang mesra pengguna

  1. Huraikan lima garis panduan yang boleh digunakan untuk menilai sesuatu media pengajaran yang baik.(poster, bahan 2D)

  • Isi atau teks = dalam poster.. teks harus ringkas dan padat, jelas, besar dan nampak (jangan haluih kemetot)
  • Reka bentuk (design) =  penggunaan warna yang menarik perhatian (jangan macam warna DEEPAVALI sangat… nanti orang pening dan hilang tumpuan untuk faham poster )
  • Penggunaan Gambar = gambar perlu berkaitan dengan tujuan poster itu dihasilkan (jangan la poster pasal  rokok , tapi letak gambar ayam kfc )
  • Tujuan Penyampaian / ketersampaian tujuan poster (akux tahu ayat spesifik) =adakah poster yang kita buat tu , bila orang tengok ja terus faham apa yang kita nak sampaikan,. Adakah poster tu boleh timbulkan kesedaran?

  1. Huraikan lima prinsip yang perlu diambilkira dalam menghasilkan suatu grafik/visual yang berkualiti dan menarik.(2011 Esei) CASPER

  • Simspisiti. Rekaan haruslah memungkinkan kefahaman yang cepat dan jelas
  • Dominan. Objek atau item utama mestilah ditonjolkan agar dappat dilihat dan dibaca
  • Pola. Berkaitan dengan soal susunan item dalam sesuatu rekaan suaya pergerakkan mata kepada keseluruhan visual dalam arah yang betul
  • Seimbang. Elemen disusun supaya beratnya seimbang dalam setiap bahagian anatar kiri dan kanan mahupun atas dan bawah
  • Variasi. Pelbagaikan elemen yang digunaan supaya dapat meningkatkan daya tarikan penonton.
  • Harmoni. Elemen perlu menunjukkan kesinambungan ideal.

  1. Apakah media pengajaran (apa yang boleh digunakan oleh guru untuk sampaikan PDP) yang paling sesuai untuk tujuan pengajaran kemahiran. Berikan contoh penggunaan yang berkesan.(2009)
  1. Kemahiran psikomotor
  • BBB atau BBM yang memerlukan pergerakan dalam mencapai matlamat hasil pembelajaran . contohnya, seperti video animasi yang memerlukan pelajar mengikuti pergerakan animasi di dalam video.

  1. Kemahiran kognitif
  • BBB atau BBM yang memerlukan pelajar berfikir dalam menyiapkan sesuatu tugasan atau menyediakan pelajar kepada fasa pencetusan idea.Contohnya, seperti PUZZLE. Bagi subjek sains,  jika guru ingin mengajar tentang planet-planet di sistem suria, guru boleh menyediakan bbm PUZZLE yang berkaitan dengan perkara yang ingin diajar. Guru boleh menggunakan gambar angkasawan sebagai PUZZLE untuk diberikan kepada murid sewaktu sesi pemadanan cebisan puzzle. (ambik gambaq angkasawan, kerat sendiri la cikgu , pastu bagi kat budak2, then tanya budak “gambar ape tu?” .. budak jawab “angkasawan, cikgu”… CIKGU : okay jom kita jadi angkasawan ..kita nak tgok apa yng ade dekat sistem suria.”
  1. Kemahiran lisan
  • BBB atau BBM yang memerlukan pelajar untuk mengeluarkan suara atau perkataan dari pita suara mereka.
Contohnya, BBM elektronik yang mengeluarkan bunyi dan suara . kemudian ,.. ade yang boleh rekod suara pelajar tu untuk dengar betul atau tidak perkataan yang diulang oleh pelajar tu. 

  1. Nyatakan jenis-jenis bahan visual. Berikan contoh bahan visual.
Apakah peranan bahan visual dalam PdP dan bagaimanakah guru harus menggunakan visual untuk memastikan PdPnya berkesan.(Esei 20 markah)

Jenis bahan Visual
kombinasi gambar-gambar, lambang-lambang, simbol-simbol, huruf-huruf, angka, perkataan, lukisan, lakaran yang dijadikan satu media untuk memberi konsep dan idea dari pengirim kepada sasarannya dalam proses menyampaikan maklumat
Peranan bahan visual










Visual membantu menyediakan panduan konkrit sesuatu idea.. 
Visual manya membantu ingatan untuk menghubungkan idea
Visual memotivasikan pelajar dengan cara menarik perhatian, mengekal perhatian dan menghasilkan maklum balas emosi.
Visual dapat menghuraikan maklumat yang sukar difahami.
Visual juga dapat menggambarkan perkaitan antara unsur-unsurberlainan.
Bagaimana menggunakan 
Tipografi-stail dan saiz fon
Warna
Autentik
Menunjukkan sitiasi sebenar
Mudah difahami 
Teknikal-fokus betul dan jelas
Menarik minat dan perhatian pelajar
Besar dan jelas
Relevan untuk topik
Memberi rangsangan 
Perincian visualdipilih memudahkan pemahaman topik dalam mata pelajaran 
Menggunakan pada peringkat pengajaran yang sesuai
Sesuai dengan perkembangan murid 


  1. Anda sebagai seorang juru audio, terangkan langkah langkah yang perlu anda lakukan untuk menghasilkan satu rakaman audio yang berkualiti.
Mak – matlamat 
Basuh – sediakan bahan 
Patung – Pemblihan bahan
Saya – skrip
Agar – sediakan alatan 
Rasa – buat rakaman
Paling – prebiu 
Gempak – guna audio
Peh – penilaian 
  • Tetapkan matlamat mengikut topik dan hasilan pembelajaran
  • Mengumpul dan memilih bahan seperti fakta, kesan bunyi dan muzik lataryang sesuai. 
  • Memilih format audio yang sesuai untuk dihasilkan dengan perisian yangakan dimainkan nanti. 
  • Memilih dan menyediakan perisian dan perkakasan yang sesuai denganformat penghasilan audio.
  • Menulis skrip dalam format papan cerita(story board) yang mudah.
  • Membuat rakaman dan penyuntingan.
  • Uji hasil rakaman.
  • Pengubahsuaian dari aspek isi kandungan (content)dan teknikal.
  • Menyediakan format penyimpanan sama ada dalam bentuk CD-Audio,kaset atau fail klip audio.
  •  Penggunaan bahan audio.
  •  Maklum balas dan penilaian daripada pengguna

  1. Bandingkan lima perbezaanperisian pemprosesan perkataan dengan hamparan elektronik dari aspek penggunaannya.

PEMPROSESAN PERKATAAN
HAMPARAN ELEKTRONIK
Menyimpan dokumen untuk kegunaan harian dan masa akan dating
Menyimpan rekod
Memadam dan memasukkan teks
Memadam rekod dan mengedit rekod
Menggerakkan dan menyalin teks
Membuat pengiraan matematik, statistic, kewangan dan kejuruteraan berdasarkan formula dan function
Dapat menghasilkan rancangan pengajaran, lembaran kerja, kertas ujian
Menghasilkan lampiran markah dan mmenganalisa markah
Membantu pelajar membaiki hasil penulisan dengan menggunkan ciri “spelling’ dan “grammar” dan “thesaurus”
Menghasilkan jadual waktu, jadual bertugas, senarai kandungan dan sebagainya
Menggunakan ciri gabungan emel untuk menghasilkan boring maklumat, surat atau senarai alamat
Memplot graf yang mewakilkan sesuatu data dan maklumat
Menghasilkan penerbitan destop seperti risalah, brosur dan kad jemputan
Menggunakan fungsi formula untuk operasi matematik


  1. Pilih aplikasi internet dalam talian yang boleh digunakan untuk PdP bilik darjah. Huraikan cara penggunaannya di bilik darjah.(Kuiz online,frog VLE, youtube, wordpress)

Saya memilih Teknologi Web 2.0. dalam aplikasi ini, guru boleh meminta murid menulias jurnal atau diari mereka dengan menggunakan blog web. Blog web adalah satu teknologi Web 2.0 yang amat berkesan untuk perbincangan, penyampaian idea, serta platform untuk mrmberi pandangan, komen, cadangan dan penambahbaikan. Contoh Blog Web ialah Wordpress, Multiply dan Blogger. Penggunaan blog web dalam mata pelajaran Bahasa Melayu contohnya sangat sesuai kerana apabila murid kerap menulis, bahasa mereka akan bertambah baik. Biasanya murid tidak berapa suka menulis karangan yang mana tajuk diberikan oleh gutu. Tetapi apabila mereka menulis pada blog, mereka bebas menulis  apa yang disukai. Oleh itu, blog web merupakan satu platform untuk murid melatih penulisan dan bahasa mereka. Guru juga boleh membetukan kesilapan bahasa murid serta membimbing murid menulis karangan yang lebih mantap, kritis dan kreatif.

  1. Bagaimanakah sesebuah organisasi mengawal keselamatan dan kerahsiaan maklumat di organisasi masing-masing?
  • Memasang anti virus dan firewall untuk menapis trafik masuk dan keluar
  • Memasang update atau patch sebaik sahaja ia dibekalkan
  • Gunakan kata haluan yang unik dan komplek untuk setiap akuan
  • Gunakan enkripsi kuat untuk melindung rangkaian wayarless
  • Kerap back up data kritikal dalam computer
  • Kesedaran tentang kewujudan skim haram atas tarlian terbaru seperti phishing melalui emel dan penipuan melalaui lelonganinternet
  • Jangan biarkan computer bersambung pada internet jika ianya tidak digunakan
  • Jangan buka atau memuat turun fail lampiran emel daripada orang yang tidak dikenali

  1. Apakah kepentingan perlindungan terhadap harta intelek?
  • Melindungi hasil buah fikiran (kreativiti dan inovasi) seseorang dalam menghasilkan sesuatu produk
  • Mengelakkan pihak lain mengeksploitasi produk atau paten yang telah dijadikan hak eksklusif diri sendiri
  • Menghalang pihak lain meniru produk yang telah dipatenkan oleh syarikat tertentu





No comments:

Post a Comment