Topik 8 multimedia interaktif untuk pengajaran dan pembelajaran
Topik 8 multimedia interaktif untuk pengajaran dan pembelajaran
- 1. Topik 8: Multimedia Interaktif untuk Pengajaran dan Pembelajaran 1
- 2. Pengenalan Topik ini akan membincangkan; 1. Konsep multimedia 2. Penghasilan pakej pembelajaran multimedia interaktif 3. Perancangan dan penyediaan bahan multimedia 4. Elemen interaktiviti 5. Penilaian bahan multimedia
- 3. Apakah yang dimaksudkan Multimedia? Multi: Banyak (many), Pelbagai (multiple) Media: Alat untuk menyampaikan atau membuat sesuatu, perantaraan alat pengantar suatu bentuk mass komunikasi seperti surat khabar, majalah atau televisyen MultimediaMulti Media
- 4. Apakah Sistem Multimedia ? Ia merupakan satu teknologi yang menggabungkan pelbagai sumber maklumat (media) seperti teks,grafik, bunyi, animasi, video dan sebagainya yang mana maklumat ini disampaikan dan dikawal oleh sistem komputer secara interaktif.
- 5. Perkembangan Multimedia Image Teks Animasi Audio Video Multimedia Multimedia Systems Authoring Media asset management Tools Frameworks Network Distributed Multimedia Systems Virtual worlds Streaming video Web pages Streaming audio Client-server
- 6. Apakah elemen utama multimedia? Terdapat lima elemen atau teknologi utama di dalam multimedia iaitu teks, grafik, audio, video dan animasi. Selain dari itu, interaktiviti juga merupakan sebahagian daripada elemen yang diperlukan bagi melengkapkan proses komunikasi interaktif menerusi penggunaan multimedia.
- 7. Elemen Multimedia Setiap elemen ini mempunyai peranannya yang tersendiri dalam mewujudkan satu persembahan informasi yang lebih menarik dan berkesan dalam PdP.
- 8. Elemen Multimedia: Teks Ianya amat penting sekiranya penerangan yang jelas dan menyeluruh perlu diberikan kepada pengguna dan penggunaan elemen-elemen atau media lain mungkin gagal menyampaikan makna seperti mana yang dikehendaki.
- 9. Panduan ringkas menggunakan teks Pastikan teks yang digunakan ringkas tetapi padat Gunakan typeface dan fon yang bersesuaian. Pastikan teks tersebut boleh dibaca Pemilihan stail tulisan dan juga warna teks yang bersesuaian Kawal pemilihan fon serta konsisten Pastikan fon yang digunakan sedia ada pada sistem komputer lain
- 10. Elemen Multimedia: Grafik Grafik boleh merujuk kepada pelbagai persembahan imej atau paparan visual yang tidak bergerak seperti gambar, lukisan, lakaran gambarfoto, ilustrasi dan sebagainya. Ianya merupakan antara elemen multimedia yang amat penting bagi memberi penekanan dalam suatu proses penyampaian maklumat.
- 11. Elemen Multimedia: Grafik Penggunaan grafik dikatakan mampu menyampaikan sesuatu maklumat dengan lebih pantas dan tepat memandangkan ianya disampaikan dalam bentuk visual. Grafik mampu membantu dalam menerangkan sesuatu maklumat dengan lebih tepat dan berkesan.
- 12. Elemen Multimedia: Grafik Penggunaan graf atau carta misalnya mampu memaparkan peningkatan atau penurunan keputusan peperiksaan dengan lebih berkesan berbanding penggunaan teks atau jadual semata-mata. Grafik juga mampu menjadikan sesuatu persembahan atau penyampaian maklumat lebih menarik dan mampu memfokuskan perhatian murid terhadap maklumat yang ingin disampaikan oleh guru.
- 13. Garis panduan menggunakan grafik Pilih grafik yang bersesuaian dengan kumpulan sasaran Pilih grafik yang tidak menyentuh sensitiviti kaum atau agama Pilih kategori grafik yang sesuai dengan keperluan tugas Pilih kedalaman warna yang bersesuaian dengankeperluan aplikasi Gunakan spesifikasi grafik yang boleh digunakantanpa masalah pada sistem berkeupayaan rendah
- 14. Elemen Multimedia: Audio Di dalam sesuatu sistem multimedia interaktif, elemen audio boleh digunakan bagi membantu proses penyampaian persembahan PdP agar ianya lebih mantap dan berkesan. Selain dari itu, audio juga mampu meningkatkan motivasi di kalangan murid agar lebih berminat mengikuti suatu proses penyampaian maklumat.
- 15. Elemen Multimedia: Audio Di samping itu juga, elemen audio dikatakan mampu menimbulkan suasana yang lebih menarik dan akan menghasilkan tumpuan yang lebih terhadap apa yang ingin dipersembahkan.
- 16. Garis panduan menggunakan audio Audio hanya digunakan jika ianya didapati bersesuaian dengan isi kandungan aplikasi atau program. Audio hanya digunakan sekira ianya diperlukan atau pun terdapat rasional mengapa ianya digunakan. Sekiranya audio digunakan, pastikan pengguna mempunyai kuasa kawalan terhadapnya. Kuasa kawalan di sini merujuk kepada kuasa mengawal ketinggian audio, memberhentikan audio dan sebagainya.
- 17. Garis panduan menggunakan audio Elakkan menggunakan terlalu banyak kesan audio yang sama di dalam sesebuah aplikasi bagi mengelakkan kebosanan. Gunakan saiz sampel atau kadar sampel yang tidak terlalu tinggi bagi tujuan rakaman atau semasa menyimpan fail audio.
- 18. Garis panduan menggunakan audio Selain dari mengurangkan saiz fail audio, kualiti audio yang terhasil juga sudah memadai bagi digunakan di dalam sesebuah aplikasi multimedia. Elakkan daripada menggunakan audio sekiranya ia didapati boleh mengganggu persembahan.
- 19. Elemen Multimedia: Video Video merupakan antara elemen multimedia yang dikatakan paling dinamik dan juga realistik berbanding elemen-elemen yang lain. Penggunaan video dalam proses penyampaian maklumat berupaya untuk mempengaruhi motivasi murid terhadap proses penerimaan maklumat.
- 20. Elemen Multimedia: Video Video juga mampu membawa unsur realistik atau keadaan sebenar kepada para pengguna. Ini secara tidak langsung akan mempengaruhi perasaan dan emosi para penggunanya dengan lebih nyata.
- 21. Kelebihan Mengunakan Video Berikutnya merupakan sebahagian daripada kelebihan penggunaan video di dalam aplikasi multimedia pendidikan dan juga seterusnya dalam proses PdP: Maklumat lebih realistik Mampu merangsang pelbagai deria Memudahkan proses pengulangan Meningkatkan keberkesanan PdP
- 22. Mampu meraih emosi dan mengubah sikap Menyediakan kuasa kawalan kepada pelajar Membentuk kemahiran dengan lebih pantas dan berkesan Menjimatkan masa, tenaga dan perbelanjaan Kelebihan Mengunakan Video
- 23. Elemen Multimedia: Animasi Animasi mampu menyampaikan sesuatu konsep yang kompleks secara visual dan juga dinamik. Ini membolehkan proses membuat hubungan atau perkaitan mengenai suatu konsep atau proses yang kompleks lebih mudah untuk dipetakan ke dalam minda pelajar dan seterusnya membantu dalamproses pemahaman.
- 24. Elemen Multimedia: Animasi Animasi digital juga boleh digunakan bagi membantu menyediakan persekitaran pembelajaran secara maya. Ini terutamanya bagi menangani keadaan di mana persekitaran yang sebenarnya sukar atau tidak boleh disediakan, membahayakan ataupun mungkin melibatkan kos yang tinggi.
- 25. Elemen Multimedia: Animasi Persembahan secara visual dan dinamik yang disediakan oleh teknologi animasi mampu memudahkan proses penerangan konsep atau pun demonstrasi sesuatu kemahiran. Ianya membolehkan seseorang pelajar memanfaatkan lebih banyak deria dalam proses pengumpulan maklumat. Ini secara tidak langsung mempercepatkan proses pemahaman serta mengekalkan maklumat tersebut dalam tempoh masa yang lebih lama di dalam ingatan.
- 26. Elemen Multimedia: Interaktiviti Interaktiviti melibatkan proses komunikasi dua hala antara pengguna dan sistem. Pengguna boleh memilih dan mendapatkan maklum balas daripada bahan multimedia yang digunakan. Interaktiviti membenarkan pengguna mengawal lalauan atau corak penerokaan. Interaktiviti yang baik membolehkan pembelajaran secara aktif dan boleh mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menarik.
- 27. Elemen Multimedia: Interaktiviti Interaktiviti melibatkan proses komunikasi dua hala antara pengguna dan sistem. Pengguna boleh memilih dan mendapatkan maklum balas daripada bahan multimedia yang digunakan. Interaktiviti membenarkan pengguna mengawal laluan atau corak penerokaan. Interaktiviti yang baik membolehkan pembelajaran secara aktif dan boleh mewujudkan persekitaran pembelajaran yang menarik.
- 28. i. Penentuan tajuk dan perbincangan Kajian berkaitan tajuk dan tema yang dipilih merangkumi bahan seperti foto, ilustrasi, grafik, audio, video dll ii. Penyediaan skrip Skrip atau jalan cerita multimedia Perancangan dan penyediaan bahan multimedia
- 29. iii. Menyediakan carta alir Menentukan carta aliran yang sesuai iv. Menghasilkan papan cerita Menentukan reka bentuk skrin, audio, video dalam multimedia. Mempunyai format tersendiri. Perancangan dan penyediaan bahan multimedia
- 30. Pemprograman perisian multimedia Ke mahiran menggunakan perisian multimedia. Contoh perisan adalah seperti Power Point, Macromedia Director, Dream Wiver dan sebagainy. Memerlukan perisian sokongan seperti edit foto, audio, video Perancangan dan penyediaan bahan multimedia
- 31. vi. Penyimpanan dan storan data Menggunakan hard disk, DVD atau CD ROM, kerana kapasiti besar. vii.Penyebaran Menggunakan ‘autorun’ bagi memudahkan pengguna. Gunakan Fail index.html, untuk muka surat pertama laman web Membuat reka bentuk kulit dan lebel pada CD ROM. Perancangan dan penyediaan bahan multimedia
- 32. Contoh carta alir sebuah aplikasi multimedia berasaskan langkah-langkah pendekatan tutorial 32 Bahagian Pengenalan Persembahan Maklumat Soalan dan Tindak Balas Keputusan Tindak Balas Maklum Balas atau Ulang Kembali Penutup (Sumber: Alessi & Trollip,1991)
- 33. Contoh carta alir sebuah aplikasi multimedia berasaskan langkah-langkah pendekatan inkuri terbimbing 33 (Sumber: Irfan Naufal & Sajap Maswan, 2006) Intro/Pengenalan Kemukakan Soalan Menjawab Soalan dan Maklum Balas Membuat Penerokaan Membina Konsep/Peraturan Pindahkan Konsep/Peraturan kepada penyelesaian Masalah Baru
- 34. Contoh sebahagian daripada papan cerita yang hendak digunakan dalam proses membangunkan aplikasi multimedia pendidikan Pendidikan Seni Visual Teori Warna Home Panduan Pengenalan Objektif Tutorial Latihan Galeri Pengukuhan
- 35. Contoh antara muka aplikasi multimedia yang dibangunkan 35
- 36. Penilaian bahan Multimedia Melibatkan aktiviti mengumpul maklumat bagi menambahbaik atau membuat keputusan berkenaan aplikasi multimedia yang dibangunkan. Antara aspek yang dinilai ialah dari segi teknikal, ketepatan kandungan, kesesuaian dengan kurikulum, kesesuai dengan kumpulan sasaran, mesra pengguna, bahasa yang sesuai, interaktiviti, dan terhindar dari unsur-unsur sensitif. 36
- 37. Penilaian bahan Multimedia Terdapat dua jenis penilaian iaitu formatif dan dan sumatif Penilaian formatif Dilakukan sepanjang proses membangunkan bahan multimedia untuk tujuan penambah baikan. Antara kaedah yang digunakan ialah, pemerhatian ke atas pengguna, ujian dalam aplikasi, borang soal selidik, temubual dan ulasan pakar Hasil penilaian formatif akan digunakan sebagai panduan kepada pembangun bahan menambahbaik hasil bahan multimedia. 37
- 38. Penilaian bahan Multimedia Penilaian Sumatif dilakukan ke atas bahan multimedia yang telah siap sepenuhnya untuk menyemak sama ada menepati permintaan pelanggan dan keperluan pengguna. Untuk memastikan bahan tersebut menepati matlamat dan keperluan yang ingin dicapai. Antara kaedah yang digunakan ialah sama seperti dalam ujian formatif iaitu melalui, pemerhatian ke atas pengguna, ujian dalam aplikasi, borang soal selidik, temubual dan ulasan pakar 38
- 39. Penilaian bahan Multimedia Penilaian Sumatif Sekiranya hasil dari penilaian sumatif memuaskan ia akan digunakan oleh kumpulan sasaran atau untuk dipasarkan bagi kegunaan umum. Sekiranya tidak memuaskan, proses pembaikan dan pemuliah perlu dilaksanakan terlebih dahulu sebelum digunakan. Sekiranya penambahbaikan dan pemulaian tidak boleh dilakukan maka perlu bangunkan aplikasi yang baharu. 39
- 40. sajap@ipgktb.edu.my http://www.sajadstudio.info
- 41. 41
No comments:
Post a Comment