Kursus ini ditawarkan supaya pelajar dapatmengaplikasikan kemahiran pelbagai teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran serta menguasai kemahiran merancang, memilih, menghasil dan menilai media pengajaran dengan cekap
2. KONSEP Teknologi : Berasal daripada perkataan “techne” dalam bahasa Yunani iaitu kemahiran Teknologi : Aplikasi atau pemindahan kreatif sains kepada keperluan industri atau apa-apa keperluan teknikal yang lain. Media : Peralatan atau perkakas yang dibina dan dirancang untuk tujuan menyampaikan maklumat atau pengetahuan. Media Pengajaran : Peralatan / perkakas dan bahan (perisian) media yang telah dikenal pasti, dibina atau dipindah untuk menyokong atau mengendalikan sendiri proses PDP. Fai
3. KONSEP Media Pengajaran : Media yang membawa mesej bertujuan untuk pengajaran. Teknologi dalam Pendidikan (TDP) : Suatu usaha meningkat keberkesanan dan kualiti terhadap ilmu pengetahuan. Fai
4. KEPENTINGAN / PERANAN TEKOLOGI DALAM PENDIDIKAN • Teknologi dalam pendidikan (TDP) menjadikan pembelajaran kendiri dapat dilaksanakan walaupun tanpa kehadiran guru. • Murid akan bertanggungjawab terhadap perkembangan dan prestasi akademik tanpa bergantung kepada guru. • Cth : Murid dapat mencari maklumat berdasarkan arahan tugasan yang diberikan. Pembelajaran Kendiri • Penerangan dan penjelasan guru lebih mudah difahami • Cth : penggunaan slaid dan video • Bahan visual yang menarik dan konkrit meningkatkan pemahaman murid. Meningkatkan keberkesanan pembelajaran • Teknologi menyebabkan boleh belajar jarak jauh menyebabkan proses lebih terbuka dan bebas • Boleh belajar walau dimana tanpa sekolah atau guru Peluang belajar kepada semua Fai
5. TEKNOLOGI PEDAGOGI KANDUNGAN DAN PENGETAHUAN (TPACK) Pengabungjalinan antara ilmu pengetahuan guru, kaedah pengajaran, teknologi maklumat dan kandungan mata pelajaran dalam proses PdP Konsep Fai
6. REKA BENTUK PENGAJARAN konsep Suatu proses yg dibuat secara sistematik utk mereka bentuk, membina aktiviti dan bahan, menilai dan menggunakan seluruh pengajaran. Satu proses utk mereka bentuk, membangun, melaksana dan menilai pengajaran yg dilakukan secara sistematik dan terancang (Dick & Reiser, 1988) Fai
7. PERANAN REKA BENTUK PENGAJARAN 1. Meningkatkan Profesion Perguruan • Meningkatkan kecekapan guru dlm membuat perancangan yg teratur sebelum proses PdP. • Guru lebih bersedia. • Meningkatkan kecekapan dalam teknologi pengajaran. 2. Kefahaman Keperluan • Membantu guru memahami keperluan dlm proses PdP. • Dpt menentukan pengajaran yg lebih jelas dan efektif sebab reka bentuk memberi tumpuan kepada memberi kefahaman terhadap proses PdP. Fai
8. PERANAN REKA BENTUK PENGAJARAN 3. Penyelesaian Masalah. • Menyelesaikan masalah yg dihadapi dlm PdP. • Membawa perubahan terhadap sikap, pengetahuan, dan kemahiran murid. • Persedian dan perancangan yg rapi oleh guru membantu mereka cabaran yg dihadapi semasa mengajar murid. 4. Fokus Pengajaran • Guru dapat menghasilkan aktiviti yg bersesuaian semasa dan selepas proses PdP. • Membantu guru masuk ke bilik darjah dgn penuh persediaan dan perancangan yg sistematik dan lebih fokus kepada PdP. Fai
9. PERBEZAAN ASSURE - ADDIE ASSURE PERBEZAAN ADDIE Heinich, Molanda, Russel (1989) Pengasas Rosset (1987) Untuk menyediakan panduan merancang & mengendalikan pengajaran yg memerlukan media. Definisi Satu model reka bentuk pembelajaran yg sifatnya lebih generic iaitu mode. 6 langkah Peringkat 5 langkah Fai
10. PERBEZAAN ASSURE - ADDIE ASSURE PERBEZAAN ADDIE Berskala kecil dan lebih tertumpu kepada perancangan pengajaran bilik darjah. Fokus Berskala besar dan generik. Sesuai dijadikan panduan utk merancang penggunaan media dlm pengajaran Ciri Diaplikasikan utk menyediakan modul / program latihan efektif Fai
11. ASSURE Analyse Learner (analisis murid) State objective (nyatakan objektif) Select media and materials (pemilihan media & bahan) Utilise media and materials (penggunaan media & bahan) Require Learner participation (penglibatan murid dlm pembelajaran) Evaluation (penilaian) Fai
12. ADDIE Analyse (analisis) Design (reka bentuk) Development (perkembangan) Implementation (perlaksaaan) Evaluation (penilaian) Fai
13. PEMILIHAN MEDIA PENGAJARAN 4 perkara yg diberi tumpuan sebelum memilih media Situasi pengajaran / kaedah pengajaran Ciri-ciri murid Objektif pembelajaran Sifat fizikal media Fai
14. KRITERIA PEMILIHAN MEDIA PENGAJARAN Kriteria pemilihan kesesuaian Kewibawaan, kredibiliti & kemas kini Aspek-aspek kualiti teknikal Ciri-ciri praktikal Berkaitan Fai
15. PENGHASILAN MEDIA PENGAJARAN 1. Cetuasan idea 2. Nyatakan objektif 3. Analisis murid 4. Kumpul & susun bahan 5. Tukar idea dlm bentuk bahan/ visual 6. Rancang penglibatan murid 7. Semak perancangan 8. Penerbitan Fai
16. PENILAIAN KEBERKESANAN MEDIA PENGAJARAN Jenis penilaian Penilaian formatif Penilaian semasa pembinaan bahan media Penilaian sumatif Penilaian setelah media itu disediakan dan digunakan Fai
17. Perkara yg perlu dinilai Sesuai dgn objektif Sesuai dgn peristiwa pengajaran Boleh jelaskan konsep / prosedur Menggalak- kan interaksi murid Menggalakk an perbincanga n / akta susulan Ketepatan maklumat Fai
19. RUJUKAN Norasiah Abdullah, Nor Risah Jamilah Mat Lazim & Rosnah Ahmad Zain.(2009). Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Puchong : Penerbitan Multimedia. Fai
No comments:
Post a Comment